MediaKol

Sklepy internetowe w Niemczech - studium konsumenckie 2014

Na początku roku 2014 E-Commerce-Center Köln opublikowało wyniki  swoich badań na temat wymagań, jakie konsumenci stawiają nowoczesnym sklepom internetowy skierowanym do klientów niemieckich. Czołowe sklepy w Niemczech zostały ocenione w 60 różnych kategoriach, aby zidentyfikować czynniki odpowiedzialne za trwały sukces rynkowy.  

Badania wykazały, że podobnie jak w tradycyjnych punktach handlowych, wśród najważniejszych czynników wpływających na powodzenie przedsięwzięcia w trybie online są tzw. „cechy twarde” czyli jakość produktu, cena czy dopasowanie asortymentu do aktualnych upodobań konsumentów. W Internecie bardzo łatwo i szybko można porównać oferty poszczególnych handlowców. Prawdopodobnie właśnie z tego powodu 93 procent respondentów uznało cenę za jeden z czynników, który zawsze ma znaczenie podczas zakupów w sklepach internetowych. W Niemczech również odniósł sukces światowy trend do szybkiego, automatycznego porównywania cen z dziesiątek różnych portali.      

W pierwszej dziesiątce czynników odpowiedzialnych za sukces sklepu nie mogło zabraknąć tematyki płatności. Brak najpopularniejszych metod płatności automatycznych niejednokrotnie prowadzi do porzucenia ścieżki zakupowej na jednym z jej ostatnich etapów, nawet jeżeli oferta została wcześniej pozytywnie oceniona przez klienta na podstawie innych istotnych kryteriów. Kolejnym kluczowym aspektem jest przejrzystość oferty oraz wszelkich kosztów z nią związanych. Darmowa dostawa od pewnej kwoty zakupów uznawana jest w Niemczech już za standard. Usługi dodatkowe oraz aktywne włączenie produktów w sieci social media niespodziewanie nie należały do często wymienianych elementów, choć i tych kryteriów nie wolno zaniedbywać.

Dziesięć najważniejszych kryteriów z punktu widzenia konsumenta niemieckiego sklepu internetowego:    
- dobra jakość oferowanych towarów
- dobry współczynnik cena-korzyść
- dostępność ulubionej metody płatności
- szczegółowe wskazanie wszystkich kosztów w zamówieniu
- darmowa dostawa od ustalonej kwoty zamówienia
- obszerne i szczegółowe opisy produktów
- nieskomplikowany proces zakupu
- system kuponów rabatowych
- natychmiastowa dostępność produktów
- przejrzysta strona główna.